Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

logo bm kraków

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Bądź na bieżąco z działaniami Bilingualism Matters Kraków! 

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Raporty dotyczące sytuacji osób uchodźczych z Ukrainy

Jedną z misji Bilingualism Matters jest działanie na rzecz poprawy dobrostanu osób używających więcej niż jednego języka. Wśród takich osób w Polsce jest grupa osób z Ukrainy z doświadczeniem uchodźczym. 

Zachęcamy do zapoznania się z raportami, z których jeden był współtworzony przez osobę współpracującą z naszym oddziałem BM, prof. dr hab. Halinę Grzymałę- Moszczyńską! 


1. Superbohater w spódnicy. Odporność psychiczna Ukrainek uciekających do Polski przed wojną w Ukrainie – raport z badań i rekomendacje dla trzeciego sektora.

2. Uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskim systemie edukacji

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Międzynarodowy projekt TEAM (Teacher Education About Multilingualism - edukacja dla nauczycieli na temat wielojęzyczności), który był współtworzony przez nasz zespół został wskazany przez Narodową Agencję Erasmus + jako przykład dobrej praktyki.

Artykuły na ten temat możecie znaleźć na stronie głównej Uniwersytetu Jagiellońskiego i na stronie Wydziału Filozoficznego UJ. Zachęcamy do zapoznania się z ich treścią i do korzystania ze stworzonych w ramach TEAM narzędzi!

zdjęcie grupowe zespołu oraz logo projektu TEAM, logo BM Kraków i logo Erasmus+

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Z okazji dzisiejszego Dnia Języka Ojczystego przypominamy, że zachęcamy nie tylko do nauki kolejnych języków, ale również do dbania o swój pierwszy język !

obrazek z tekstem międzynarodowy dzień języka ojczystego i datą 21.02"Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony przez UNESCO w 1999 r., a obchodzimy go od 2000 r. Jego celem jest ochrona języków ojczystych oraz dbanie o języki zagrożone i ginące. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypomina o różnorodności językowej na świecie, a jednocześnie podkreśla wartość języka w rozwoju dziedzictwa kulturowego. Dbając o język ojczysty i chroniąc go, dbamy o własną tożsamość narodową." (gov.pl)

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

"How do language proficiency and immersion experience modulate interference between languages? Mechanisms underlying language processing in multilinguals."

18 stycznia 2024 roku (czwartek), o godzinie  14:00, w sali 2.15 Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zapraszamy!

więcej o "How do language proficiency and immersion experience modulate interference between languages? Mechanisms underlying language processing in multilinguals."

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

28.11 (wtorek), godz. 9:00, sala 2.15 || Wykład w języku angielskim

Bilingualism as a neuroplastic experience: Insights from brain structure and function

Cognitively demanding experiences have been shown to cause neuroplastic effects to the brain. Bilingualism, with the additional processing and controlling demands it imposes, can be safely considered such an experience. Notably, the direction and intensity of these effects appear to depend on the quality and quantity of the bilingual experience. In this talk, I will firstly review the available evidence on structural effects from the perspective of experience-based neuroplasticity, showcase how they mirror neuroplastic patterns reported in other (non-linguistic) domains of learning, and demonstrate how they have contributed to a new a theoretical suggestion, the Dynamic Restructuring Model. This will be followed up by some newer evidence from my lab which corroborates this model. The second part of the talk will provide an overview of evidence on the effects of bilingualism on brain function at rest, including some newer evidence from an ongoing project which uses resting-state EEG.​

yellow poster with the lecture title and picture of the lecturerChristos Pliatsikas is an Associate Professor in Psycholinguistics in Bi-/Multilinguals at the School of Psychology and Clinical Language Sciences, University of Reading, UK. His work focuses on experience-based neuroplasticity, with a primary interest on the effects of bi-/multilingualism on brain structure and function, including in brain development and ageing. He is on the Editorial Board of Bilingualism, Language and Cognition, Languages and Frontiers in Language Sciences, section Bilingualism.

 

 

 

więcej o 28.11 (wtorek), godz. 9:00, sala 2.15 || Wykład w języku angielskim

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Zapraszamy do zapoznania się z treścią artykułu w języku angielskim.

Wycinek nagłówka z prasy naukowej zawierający nazwiska autorek i tytuł artykułu: Both L1 and L2 proficiency impact ToM reasoning in children aged 4 to 6. Painting a more nuanced picture of the relation between bilingualism and ToM

Abstract

Previous studies that contrasting bilinguals with monolinguals on Theory of Mind (ToM) have shown mixed results. We present a relatively large (N= 102) study comparing Polish–English sequential bilinguals living in the UK with Polish monolinguals living in Poland. Going beyond a simple group comparison, we explored the role of language proficiency and input in ToM abilities. A battery of eight tasks was used to measure ToM, and the groups were matched on age, gender, SES, IQ and L1 word comprehension. Although bilinguals did not differ from monolinguals in accuracy in ToM tasks, they demonstrated better reasoning abilities when providing justification for ToM responses. ToM accuracy scores were best predicted by L1 proficiency, but the justification scores were best predicted by both L1 and L2 proficiency. The findings suggest that the nuances of bilingual experience provide an important scaffolding context for ToM development.

 

więcej o Zapraszamy do zapoznania się z treścią artykułu w języku angielskim.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Interdyscyplinarna konferencja na temat wielojęzyczności - opis w języku angielskim

Interdyscyplinarna konferencja na temat wielojęzyczności - opis w języku angielskim

20 & 21 October 2023

BMRS2023 - Bilingualism Matters Research Symposium 2023

Our annual interdisciplinary research conference is on again this year, with a two-day programme packed with the latest bilingualism research. The conference is held at the University of South Carolina, Columbia, USA and online.

więcej o Interdyscyplinarna konferencja na temat wielojęzyczności - opis w języku angielskim