Przejdź do głównej treści

Joanna Durlik z IPs laureatką konkursu "Skomplikowane i proste"

Tekst "Wieża Babel za cornerem" Joanny Durlik, doktorantki na Wydziale Filozoficznym UJ, został wyróżniony w konkursie "Skomplikowane i proste. Młodzi uczeni o swoich badaniach". To już 14. edycja plebiscytu organizowanego przez redakcję miesięcznika "Forum Akademickie". Wybierane są w nim najlepsze artykuły popularnonaukowe opisujące w przystępny sposób własne badania naukowe uczestników konkursu lub badania, w których brali udział.

 

Joanna Durlik w artykule "Wieża Babel za cornerem" opisuje swoje badania dotyczące zmian w znajomości języka polskiego i angielskiego u osób, które przez dłuższy czas mieszkają w Wielkiej Brytanii. Jej zdaniem zarówno badania naukowe, jak i codzienne obserwacje pokazują nam, że wyjeżdżając gdzieś na dłużej, nie tylko zaczynamy lepiej mówić w drugim języku, ale zmienia się także nasz ojczysty. Często pożyczamy słowa z obcego języka, używamy gramatycznych i słownikowych kalek, tworzymy nowe słowa.

- Moim celem było nie tylko opisać psycholingwistyczne, eksperymentalne badania w sposób zrozumiały dla osób, które na co dzień nie zajmują się pracą naukową, ale także wyjaśnić mechanizmy działania dwujęzycznego umysłu i przetwarzania kilku języków jednocześnie. W tekście starałam się podkreślić, że zmiany językowe, które pojawiają się na przykład na skutek emigracji, są procesem zupełnie naturalnym i bynajmniej nie świadczą o nieudolności naszego umysłu, ale raczej stanowią dowód na jego elastyczność i świetne adaptacyjne zdolności - wyjaśnia autorka.

Joanna Durlik ukończyła psychologię w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na UJ oraz studia podyplomowe w zakresie nauczania polskiego jako języka drugiego/obcego. Jest doktorantką w Laboratorium Psychologii Języka i Dwujęzyczności w Instytucie Psychologii UJ. Jej praca doktorska, przygotowywana pod kierunkiem dr hab. Zofii Wodnieckiej oraz prof. Teresy Bajo z Uniwersytetu w Granadzie, dotyczy dwujęzyczności oraz zmian, które zachodzą w znajomości języków pod wpływem intensywnego kontaktu z drugim językiem na przykładzie osób mieszkających za granicą. Badania te finansowane są zarówno przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursów Preludium 8 i Etiuda 6, jak i Tokyo Foundation i Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund.

Nagrodzona poza pracą naukową zajmuje się popularyzacją wiedzy na temat dwujęzyczności. Prowadziła w tym zakresie szkolenia i warsztaty skierowane do nauczycieli i rodziców dzieci dwujęzycznych, w tym dla Polskiego Komitetu ds. UNESCO, Ośrodka Rozwoju Edukacji, stowarzyszeń polonijnych w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Norwegii. Jest koordynatorką Bilingualism Matters@Kraków na UJ. Współtworzy stronę popularnonaukową dwujezycznosc.info.